mandag 24. august 2009

Mandagstema kirke

Passet meg jo akkurat å komme med dette temaet. Denne kirken jeg viser heter Fore kirke og ligger på Reipå her i Meløy. Denne er 100 år i år og i går var det skikkelig bursdagsfeiring.

Kirken er ny renovert både utvendig og inni. Den er som et smykkeskrin. Her har jeg vasket og puset sølv mm. til feiringa. Bruker av og til og være vikar for kirketjener her.
Simone ble også ordinert som sogneprest i går. Vi kan se biskopen i Bodø bak henne. Det var mange prester fra forskjellige plasser og noen som var her for mange år siden. Simone er fra Tyskland men er flink å snakke norsk.


Dette er et vennskapskor fra Latvia. Ikke han i mørk dress, det er en prost fra Bodø som sier litt om de. Ikke helt klare bilder, men jeg satt helt oppe på orgel galleriet.


Etter Gudstjenesten var det rømmegrøt og spekemat og ei fantastisk bursdags kake. Den var pyntet med flere sorter gele` masse frukt, bringebær, jordbær, rips, pikekyss, sjokolade, kjærlighet på pinne og vet ikke hva. Spennende for ungene. De kunne plukke pynten av den.





Disse to messehaglene er laget til denne feiringa.





En kjempe flott dag.


18 kommentarer:

Rimkogeren sa...

DEt kalder jeg en fødselsdagslagkage. Uhhhhmm. Flotte billeder.
For resten tak for din kommentar.

JULIEK sa...

....men for en kake : )

Anonym sa...

Det var en flot historie! Så smukt og rart at se de unge mennesker der stråler af glæde.

Brit. (lille meg) sa...

Jeg ser dere har hatt stor feiring.
Det er mange fine kirkebygg rundt om.
Denne er ikke noe unntak.
Fint svar p[ temaet. Midt i blinken for deg.
Ha ei flott uke!

Evami sa...

SÅ flott ei kirke og for en begivenhet å være med på! OG må si at den kaka imponerte meg..

Malys krok sa...

Så det er i denne flotte kirken du har jobb. Skjønner godt at temaet passet godt til deg da. Og så feiret dere 100årsdag! Litt av en kake! Jeg har vært på fin skogstur i kveld. Takk for kommentaren. Artig at du kjente deg igjen i Trondenes kirke. Ha det godt. Hilsen Margit.

Anonym sa...

Gratulerer med jubileet! En utrolig flott kirke, og FOR en kake! Skjønner godt dette var stas for ungene.

Turid Holm Flaa sa...

Flott kirke og historien du forteller. La spesielt merke til det runde vinduet som veldig fint.

Bea sa...

Hei

Flott bidrag. Det er godt å se at det er litt liv igjen i den Norske kirke. Selv er jeg katolsk og i kirkene våre er det nesten bestandig fullt.


Klem fra Bea

Cathrin sa...

For en flott kirke! Litt av en kake, men det må vel til når man feirer en hundreåring...ser at til og med været var en 100 åring verdig! :o)

AnneKa sa...

Gratulere med fødselsdagen, 100 år og så flott:) og den kaken så jo utrolig god ut:) Passet mitt i blinken for deg dette temaet, ja. Fint å se at gamle byggverk blir tatt vare på. Kirken her på Nesna er også under oppussing og er stengt for tiden.

Sonja sa...

Det var ei staselig feiring. Den kaka var litt av et mesterverk. tenker både små og store koste seg.

~♥~ Monica S sa...

Tillykke med 100 års jubileet!! :-)
koselig med gamle kirker og mange minner... "vår" kirke brant ned den.. MEN vi har fått en ny, stor og spennende kirke.. men den har selvsagt ikke samme minnene som den gamle...

Monica

Nunne sa...

OG HER BLE VI GIFT!
22.JUNI 1974... AV SOKNEPREST ASKVIK. HAN GJORDE EN GOD JOBB, DET HAR HOLDT GJENNOM ALLE DISSE ÅRENE!
FINT AT DE HAR FIKSA DEN SÅ FLOTT!!

GOD HELG FRA NUNNE..

eie sa...

Det ser ut til og være en kjempetrivelig Kirke.Man ser så mange fine kirker når man er ute og kjører.Jeg har mye bilder ,av kirkene rundt om i landet,også utlandet.Håper du har det bra.Må få si som jeg sa til Nunne her om dagen.
Godt at vi kan være gode venner om vi ikke har kontakt vær dag.Jeg husker på dere i mine bønner i alle fall.Håper du får en god uke,Stor klem fra Eie.

Malys krok sa...

Hei! Måtte til og lete etter deg, er så lenge siden jeg hørte noe til deg! Håper det ikke er noe galt med deg, ble litt bekymret her jeg. Hadde vært koselig å høre fra deg. Hilsen Margit.

~♥~ Monica S sa...

HEEEEEIIIII!! nå er høsten her.. eller vinteren til og med!??? nå hadde jeg tenkt å bli flinkere til å blogge!! håper å se deg!!

Monica

Brit. (lille meg) sa...

Hei Besta! Nå er det lenge siden vi hørte fra deg her. du er vel bare på Facebook nå?
Jeg er ikke så aktiv på bloggen selv heller, men må innom av og til.
Ha en god torsdag!